Щодо нарахування декретних, про які йдеться на сторінках бухгалтерського сервісу “Інтерактивна бухгалтерія”


Щодо нарахування декретних, про які йдеться на сторінках
бухгалтерського сервісу “Інтерактивна бухгалтерія”

1 лютого 2018 року на офіційному сайті бухгалтерського сервісу “Інтерактивна бухгалтерія” опублікована стаття під заголовком “Як застосовувати обмеження до розмірів лікарняних та декретних після 11.10.2017”.

Так от, ознайомившись з повним текстом статті, а також зі змістом листів Мінсоцполітики і виконавчої дирекції Фонду соціального страхування ми прийшли до висновку, що автор статті лукавить, запевняючи нас, що позиція виконавчої дирекції Фонду соціального страхування щодо обмеження мінімального розміру декретних мінімальним розміром заробітної плати у випадку, коли застрахована особа протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку має страховий стаж менше шести місяці, викладені нею у листах від 08.11.2017 р. N 5.2-28-1155 та від 05.12.2017 р. № 5.2-28-1521  аналогічна позиції Мінсоцполітики, викладеній у його листах від 23.11.2017 р. № 514/0/86-17/273 та  від 06.12.2017 р. № 23788/0/2-17/21.

На наше переконання позиція Мінсоцполітики у цьому питанні кардинально відрізняється від позиції виконавчої дирекції  ФСС.

Позиція Мінсоцполітики базується на оновленому змісті частини четвертої статті 19 Закону N 1105. В своїх листах МСПУ роз’яснює, що розмір допомоги по вагітності та пологах визначається за нормами статті 26 Закону N 1105, а якщо страховий стаж особи протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку становить менше ніж шість місяців, – обмежується відповідно до статті 19 Закону N 1105. При цьому статтею 19 Закону N 1105 установлені обмеження розміру допомоги по вагітності та пологах виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Виконавча дирекція ФСС на відміну від Мінсоцполітики не визнає мінімальне обмеження розміру допомоги по вагітності та пологах, встановлене статтею 19 Закону N 1105 для осіб, у яких страховий стаж протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку становить менше шести місяців.

Позиція Виконавчої дирекції Фонду наступна: незалежно від страхового стажу жінки перед настанням страхового випадку, розмір її допомоги по вагітності та пологах не може бути меншим за розмір допомоги, обчисленої із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

На нашу думку таке, тобто довільне тлумачення виконавчою дирекцією Фонду  положень Закону N 1105 носить волюнтаристичний та авантюристичний характер.

Відповідно до п. 1.2 “Положення про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування України” (далі – Положення), затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування  України від 24.01. 2017 р. № 5, виконавча дирекція Фонду у свої діяльності керується, зокрема, Законом України „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, а відповідно до п. 3.1.31 і п. 4.2.7 Положення – надає, та має право надавати безоплатно роз’яснення та консультації страхувальникам та застрахованим особам з питань застосування законодавства про соціальне страхування, але вона та її посадові особи не наділені повноваженнями щодо довільного тлумачення цього Закону, як такого що є нормативно – правовим актом Верховної Ради України.

Як слідує з листів виконавчої дирекції ФСС, її позиція базується не на положеннях статті 19 Закону N 1105, а на факті повноти сплати перед настанням страхового випадку застрахованими особами, або за них – іншими особами, страхових внесків до фонду соціального страхування .

Для підтвердження нашої думки щодо такої позиції виконавчої дирекції Фонду наводимо цитату з її листа від 08.11.2017 р. N 5.2-28-1155: “Так, з 11.10.2017 р. Законом N 1105 передбачено однозначний механізм визначення мінімального розміру допомоги по вагітності та пологах за усіма страховими випадками “вагітність та пологи” для застрахованих осіб, якими сплачувався або за яких сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок в розмірі мінімального страхового внеску”.

Таке тлумачення виконавчою дирекція Фонду положень Закону № 1105 є помилковим, тому що воно порушує вимоги частини 4 статті 19 цього Закону № 1105 і не підтверджене іншими його статтями, але було б можливим тільки після внесення відповідних змін у цей Закон.

Висловлюємо нашу точку зору щодо розглянутої вище проблеми. Вона співпадає з позицією Міністерства соціальної політики, яку воно виразило в своїх листах від 23.11.2017 р. № 514/0/86-17/273, 29.11.2017 р., від 29.11.2017 р. № 530/0/86-17 та від 06.12.2017 р. № 23788/0/2-17/21.

Розмір допомоги по вагітності та пологах визначається за нормами статті 26 Закону N 1105, а якщо страховий стаж особи протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку становить менше шести місяців, при розрахунку допомоги по вагітності та пологах застосовуються  обмеження передбачені  статтею 19 Закону N 1105.

Статтею 19 Закону N 1105 установлені обмеження розміру допомоги по вагітності та пологах – виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Про це ми писали и раніше в своїх статтях:

Порядок розрахунку лікарняних та декретних в частині обмеження таких виплат розмірами мінімальної заробітної плати.

Щодо нарахування декретних, про які йдеться в журналі “ОПЛАТА ПРАЦІ”;

————————————

Інші статті:

Написати коментар