Щодо нарахування декретних, про які йдеться в журналі “ОПЛАТА ПРАЦІ”

15.12.2017

Щодо нарахування декретних, про які йдеться в журналі “ОПЛАТА ПРАЦІ”

В № 23 грудневого випуску журналу “ОПЛАТА ПРАЦІ” надрукована стаття експерта з питань оплати праці видання Олени ОГАЙ під заголовком “Середньоденна зарплата для декретних — не менше ніж 105,12 грн.! — Незалежно від страхового стажу”.

В цій статті автор наполягає, що застрахованим особам, які протягом 12 місяців перед настанням страхового випадку мають страховий стаж менше 6 місяців, декретні потрібно платити як і раніше (до 11.10.2017 р.), тобто із розрахунку не вище двократного розміру мінімальної заробітної плати та не менше за розмір мінімальної заробітної плати.

В своїй статті автор стверджує, що про це йдеться в Законі України від 23.09.1999 р. № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 1105-XIV) і це підтверджено листом Мінсоцполітики від 29.11.2017 р. № 530/0/86-17.

Звідки вона таке взяла, нам не зрозуміло?

Як ми пам’ятаємо, Законом України від 03.10.2017 № 2148-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (діє з 11.10.2017 р.) були внесені зміни до статей 19 та 26 Закону № 1105-XIV .

Наразі для порівняння наведемо старе і нове положення п.2 ч.4 ст.19 Закону № 1105-XIV, які стосуються не всіх, а саме застрахованих осіб, які протягом 12 місяців перед настанням страхового випадку мають страховий стаж менше 6 місяців.

“Ст.19 Застраховані особи, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців, мають право на матеріальне забезпечення відповідно до цього Закону в таких розмірах:”

  • старе положення – “допомога по вагітності та пологах – виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але в розрахунку на місяць не вище двократного розміру мінімальної заробітної плати та не менше за розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом у місяці настання страхового випадку”;
  • нове положення – “допомога по вагітності та пологах – виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку“.

Хотілося б спитати у автора: якщо вона так впевнена в своєму твердженні, то чому в новій редакції ст.19 відмінено таку частину речення: “та не менше за розмір мінімальної заробітної плати”? Зауважимо, що при цьому суть ст.26 Закону № 1105-XIV в цьому сенсі після внесених в неї змін не змінилась.

Ось стара і нова редакція статті 26 Закону № 1105-XIV:

  • старе положення – “сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.”;
  • нове положення – “сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку”.

Підпунктом 3 пункту 9 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2148-VIII для Кабінету Міністрів України наказано у тримісячний строк з дня набрання чинності Законом (11.10.2017 р.) привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.

Постанова Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 р. № 1266 (в редакції постанови КМУ від 26.06.2015 р. № 439), якою затверджений “Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням” (далі – Порядок) безпосередньо має відношення до Закону № 1105-XIV і  № 2148-VIII.

Абзацом 3 пункту 29 цього Порядку передбачено, що для застрахованих осіб, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку мають страховий стаж менше шести місяців, середня заробітна плата визначається для розрахунку допомоги по вагітності та пологах — виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але в розрахунку на місяць не вище двократного розміру мінімальної заробітної плати та не менше за розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом у місяці настання страхового випадку.

Як бачимо, на цей день зміни в Постанову № 1266 Кабміном ще не внесені, але це не означає, що припис Закону № 1105-XIV щодо змін законодавства в оплаті сум декретних нам не потрібно виконувати.

Сподіваємось, що Кабмін все ж таки внесе відповідні зміни до Постанови № 1266 у встановлений строк.

На нашу думку автор статті, надрукованій в “ОПЛАТА ПРАЦІ”, нове положення Закону № 1105-XIV і зміст листа Мінсоцполітики зрозумів не правильно, тому за основу розрахунку декретних у вищенаведеному випадку потрібно брати не цю статтю, а роз’яснення фахівців ФСС, яким вмінено в обов’язки контролювати правильність нарахування таких виплат.

За цим посиланням ви можете ознайомитись з нашим роз’ясненням щодо нарахування декретних застрахованим особам, які протягом 12 місяців перед настанням страхового випадку мають страховий стаж менше 6 місяців.

————————–

Поділитися:

Інші статті:

Написати коментар