Порядок встановлення посадових окладів
(тарифних ставок) працівникам органів місцевого самоврядування
Читати також: Щодо встановлення посадових окладів працівникам органів місцевого самоврядування
Умови та порядок оплати праці посадових осіб та службовців органів місцевого самоврядування встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. N 268 ” Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів” (далі Постанова № 268), а обслуговуючого персоналу органів місцевого самоврядування – наказом Міністерства праці України від 02.10.1996 р. № 77 “Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів” (далі Наказ № 77).
Крім того, згідно з частиною 3 ст. 7 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування” на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених Законом.
Місячні посадові оклади посадовим особам та службовцям органів місцевого самоврядування встановлюються відповідно до затверджених Постановою № 268 схем посадових окладів (додатки 48-55).
Розміри схемних посадових окладів цих працівників залежать від наступних особливостей:
- від приналежності місцевого органу влади до відповідної адміністративно-територіальній одиниці (Київська, Сімферопольська, обласна, міських, районна, сільська або селищна ради);
- від виду структурного підрозділу ради і її виконавчого органу;
- від приналежності областей та міст до груп за оплатою праці;
- від чисельності населення;
- від займаної посади;
- від кваліфікації працівника;
- від розміру мінімальної заробітної плати.
З дня підписання Постанови N 268 (9 березня 2006 р.) схемні посадові оклади працівників переглядались Урядом в наступні строки:
- з 1 травня 2007 р. постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 р. № 700 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. N 268” посадові оклади були підвищені шляхом внесення змін в додатки 48-55;
- з 1 лютого 2008 р. постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 р. № 34 “Про внесення зміни до деяких постанов Кабінету Міністрів України” посадові оклади були підвищені на 45 відсотків;
- з 1 червня 2009 р. постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2009 р. № 504 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. N 268” на 50 відсотків були збільшені посадові оклади сільських, селищних голів, їх заступників та керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів.
Для прикладу публікуємо схему посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів (додаток 54) станом на 01.01.2014 р.
Найменування посади | Місячний посадовий оклад, гривень | ||||
села, селища з чисельністю населення, тис. чол. | |||||
понад 15 | від 10 до 15 | від 7,5 до 10 | від 3 до 7,5 | до 3-х | |
Сільський, селищний голова | 3050 | 2862 | 2678 | 2502 | 2328 |
Заступник голови з питань діяльності виконавчих органів | 2502 | 2328 | 2234 | 2154 | |
Секретар ради, керуючий справами (секретар) виконавчого комітету |
2234 | 2154 | 2060 | 1967 | 1886 |
Адміністратор | 1418 | 1406 | 1392 | 1382 | 1305 |
Головний бухгалтер | 1334-1397 | 1320-1383 | 1307-1371 | 1295-1358 | 1281 |
Спеціаліст I категорії | 1067-1116 | 1067-1116 | 1016-1067 | 1016-1067 | |
Спеціаліст II категорії | 1016 | 1016 | 1016 | 1016 | 990 |
Спеціаліст | 963 | 963 | 963 | 963 | 963 |
Групи за оплатою праці керівних працівників і спеціалістів територіальних органів місцевої влади визначаються відповідно до показників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 614 “Деякі питання віднесення областей та міст до груп за оплатою праці” (Офіційний вісник України, 2005 р., № 30, ст. 3308).
В Постанові N 268 не вказано за якими параметрами і яким чином слід встановлювати розмір посадових окладів посадовим особам і службовцям органів місцевого самоврядування посадові оклади яких в схемах посадових окладів (додатках 48-55) затверджені в межах мінімальних і максимальних розмірів через тире.
В цьому випадку необхідно керуватись положеннями ст. 96 Кодексу законів про працю України.
Для посадових осіб місцевого самоврядування, посадові оклади яких в схемах посадових окладів (додатках 48-54) затверджені в межах мінімальних і максимальних розмірів через тире, посадові оклади встановлюються в межах затверджених посадових окладів відповідно до їх кваліфікації, рівень якої оцінюється під час проходження ними атестації.
Порядок проходження атестації посадовими особами місцевого самоврядування передбачений ст. 17 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування”, а також Типовим положенням про проведення атестації посадових осіб місцевого самоврядування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2001 р. № 1440.
За результатами атестації керівник установи або уповноважений ним орган має право змінювати посадові оклади працівникам у межах затверджених у встановленому порядку мінімальних і максимальних розмірів окладів.
Для службовців органів місцевого самоврядування законодавством України не передбачено процедури проходження атестації. Для них, у випадку коли посадові оклади в схемі посадових окладів (додаток 55) затверджені в межах мінімальних і максимальних розмірів через тире, конкретний розмір місячних посадових окладів встановлюється в межах затверджених посадових окладів залежно від об’єму і складності виконуваних робіт, а також умов праці.
У разі зменшення об’єму виконуваних робіт, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни керівник установи або уповноважений ним орган має право зменшити посадові оклади працівникам у межах затверджених у встановленому порядку мінімальних і максимальних розмірів окладів.
Згідно з ст. 95 Кодексу законів про працю України і ст. 3 Закону України “Про оплату праці”, з урахуванням того, що до мінімальної заробітної плати не включаються надбавки, доплати, а також інші заохочувальні та компенсаційні виплати, розмір посадового окладу працівника не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати.
Отже, посадовим особам і службовцям органів місцевого самоврядування, у яких посадові оклади за схемами посадових окладів менші за мінімальну заробітну плату, посадові оклади слід встановлювати на рівні не нищому за розмір мінімальної заробітної плати з урахуванням положень, викладених у листі Державної інспекції України з питань праці від 15.09.2014 р. № 32-21/01-1715 “Щодо оплати праці на рівні мінімальної заробітної плати”.
Місячні тарифні ставки та місячні оклади обслуговуючого персоналу органів місцевого самоврядування встановлюються відповідно до схем місячних тарифних ставок та місячних окладів (додатків 1-3), затверджених Наказом № 77.
Розміри місячних окладів (тарифних ставок), зазначені у додатках 1-3 до Наказу № 77, змінюються в установленому порядку пропорційно підвищенню посадового окладу (тарифної ставки) працівника I тарифного розряду, розмір якого визначено у примітці 1 додатка 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 N 1298 “Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери”. При цьому, згідно з ст. 95 Кодексу законів про працю України і ст. 3 Закону України “Про оплату праці”, розмір посадового окладу працівника не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати.
Для робітників наскрізних професій, місячні оклади яких в схемі місячних окладів (додаток 2 до Наказу № 77) затверджені в межах мінімальних і максимальних розмірів через тире, конкретні розміри місячних окладів встановлюються залежно від їх кваліфікації, складності виконуваних робіт і умов праці,а також з урахуванням напруженості нормованих завдань, норм обслуговування і нормативної чисельності.
Конкретні розміри посадових окладів, тарифних ставок працівникам органів місцевого самоврядування встановлюються з урахуванням вимог, передбачених частиною другою ст. 97 Кодексу законів про працю України та ст.ст. 15, 18 Закону України “Про оплату праці”.
Добрий день, підскажіть будь ласка, я працювала на посаді керуючого справами виконкому селищної ради,затверджена на посаду, рішенням сесії селищної ради (посада виборна), після обєднання тереторіальних громад, штатним розписом не передбачено посади керуючого справами, за якою статею я повина бути звільнена та чи повинні виплатити мені вихідну допомогу? Дякую.
Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» в сільській, селищній раді є всього три виборні посади. Це сільський, селищний голова, староста і секретар ради, а керуючий справами (секретар) виконавчого комітету – це не виборна посада, а посада, на яку працівників призначає своїм наказом голова села, селища.
Схемою посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату сільських та селищних рад, що представляють інтереси об’єднаних територіальних громад, та їх виконавчих комітетів (додаток 50 до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 р. № 353) в сільських та селищних радах об’єднаних територіальних громад передбачена посада керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету та посадові оклади за цією посадою.
Прийняття рішення щодо включення тої чи іншої посади в структуру виконавчого органу ради, а відповідно і в штатний розпис за пропозицією сільського, селищного голови є виключно компетенцією сільських, селищних рад.
Якщо у зв’язку з реорганізацією селищної ради Ви позбулись своєї посади, то Ви повинні бути звільнені з роботи відповідно до пункту 1 статті 40 КЗпП України. За цим пунктом передбачена можливість розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу у випадку змін в організації виробництва і праці. Під змінами в організації виробництва і праці мається на увазі ліквідація, реорганізація, банкрутство або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.
Так – як ця посада не виборна, то перед звільненням Вам повинна бути запропонована інша робота в тій самій установі (ст.49-2 КЗпПУ).
У разі припинення трудового договору з підстав, зазначених у пункті 1 статті 40 цього Кодексу, працівникові виплачується вихідна допомога у розмірі не менше середнього місячного заробітку (ст.44 КЗпП України).