Щодо роботи в органах місцевого самоврядування на умовах строкового трудового договору

07.06.2021

Щодо роботи в органах місцевого самоврядування
на умовах строкового трудового договору

Джерело інформації: Управління Держпраці у Кіровоградській області

Автор: Головний державний інспектор відділу з питань експертизи умов праці Оксана Колпак.

Відповідно до статей 2–3 Закону України від 7 червня 2001 року «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі — Закон) посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Посадами в органах місцевого самоврядування є:

  • виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах;
  • виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою;
  • посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Абзацом п’ятим частини першої статті 10 Закону встановлено, що прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється на посади керівника секретаріату (керуючого справами) районної, обласної ради, керуючого справами виконавчого апарату обласних і районних рад, керівників відділів, управлінь та інших працівників органів місцевого самоврядування шляхом призначення відповідно сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Таким чином, норми абз.5 ч.1 ст.10 Закону стосуються осіб, які з призначенням на визначені посади набувають статусу посадової особи місцевого самоврядування.

При цьому, частиною 5 статті 10 Закону передбачено, що на час відсутності (відпустки) посадових осіб органів місцевого самоврядування (крім виборних посад) для виконання їх повноважень можуть прийматися на службу особи за строковим трудовим договором (контрактом).

Тобто, при потребі виконання роботи тимчасово відсутньої посадової особи (довготермінове відсторонення від посади, хвороба, відпустка тощо) на час її відсутності (крім виборних посад) може бути прийнята інша особа на умовах контракту.

Відповідно до ст.21 Кодексу законів про працю України, трудовий договір — це угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов’язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі достроково, можуть встановлюватися угодою сторін.

Згідно із Методичними рекомендаціями щодо особливостей прийняття (обрання) на службу посадових осіб органів місцевого самоврядування (додаток № 1 до листа Головдержслужби від 6 лютого 2002 року № 42/621) особи, прийняті на роботу на умовах контракту в органи місцевого самоврядування, не набувають статусу посадових осіб місцевого самоврядування, вони не складають Присяги, їм не встановлюються ранг і період роботи за контрактом не зараховується до стажу служби в органах місцевого самоврядування чи стажу державної служби.

Прийняття на роботу особи за строковим трудовим договором (контрактом) без проведення конкурсу можливе лише на час відсутності посадових осіб органів місцевого самоврядування (крім виборних посад) для виконання їх повноважень, тобто коли посада не вакантна.

Отже, особи, прийняті до органів місцевого самоврядування на умовах контракту, не проходять службу в органах місцевого самоврядування та не мають статусу посадової особи місцевого самоврядування, а отже прийняття цих осіб на посади до органів місцевого самоврядування не потребує проведення конкурсу.

Враховуючи викладене, прийняття на роботу особи за строковим трудовим договором (контрактом) можливе без проведення конкурсу і лише на час відсутності посадових осіб органів місцевого самоврядування (крім виборних посад) для виконання їх повноважень.

—————–

Інші статті:

коментарів 8

  1. Сергій :

    Цікаво, де у Законі вони побачили, що прийняття на роботу особи за строковим трудовим договором (контрактом) можливе без проведення конкурсу? У ст.10 згаданого Закону написано: “можуть прийматися на службу особи за строковим трудовим договором (контрактом)”. Прийматись на службу, а не на посаду чи робоче місце. І саме ця ж стаття і вказує що приймають на службу “на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України”. Як взагалі особа не маючи статусу посадової особи ОМС може виконувати роботу із здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій? Згаданий лист Головдержслужби від 6 лютого 2002 року № 42/621 – це фантазія чиновника, яка породила таке явище, що на посадах ОМС роками сидять люди без складення присяги і виконують ту ж роботу. Реального контролю за проходженням служби в ОМС не існує. На держслужбі таке називається строкове призначення і відбувається за конкурсом.

    • Admin :

      Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» ототожнює поняття служби в ОМС і роботи в ОМС. Служба в ОМС – це i є виконання повноважень (робота) на посадах в ОМС. В статті 10 Закону йдеться, що на посади в ОМС приймаються особи на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України. На посадових осіб ОМС розповсюджуються також положення Кодексу про працю в Україні, які і передбачають таку іншу процедуру прийняття на роботу. Інше питання, що на посадах в ОМС часто роками сидять люди, які не мають статусу посадової особи, але при цьому виконують функції організаційно-розпорядчого та консультативно-дорадчого характеру і при цьому позбавлені багатьох привілеїв і пільг, передбачених для посадових осіб ОМС. Тут ви цілком праві. Такого не повинно бути.

  2. володимир :

    Чи враховується стаж, ранг (попередньо 10р. в ОМС) при прийнятті на контрактній основі в ОМС на аналогічну посаду? Як діє ст. 15 ЗУ “ПРО СЛУЖУБУ В ОМС”, якщо посадова особа місцевого самоврядування обрана чи призначена на посаду нижчої категорії або залишила службу в органі місцевого самоврядування, за нею зберігається присвоєний ранг?

    • Admin :

      Особливостями та умовами виникнення трудових відносин з посадовими особами органів місцевого самоврядування є проходження
      претендентами конкурсу, стажування та перебування у кадровому резерві.

      За необхідності виконання роботи тимчасово відсутньої посадової особи (довгострокове відсторонення від посади, хвороба, відпустка тощо) на час її відсутності може бути прийнята інша особа на умовах строкового трудового договору (контракту).
      Таке прийняття особи за строковим трудовим договором (контрактом) може здійснюватись за двома варіантами:
      – прийняти особу без проведення конкурсу;
      – прийняти особу за конкурсом.

      Без проходження конкурсу особа приймається для виконання роботи тимчасово відсутнього працівника. У такому разі особа не набуває статусу посадової особи місцевого самоврядування, а отже на неї не розповсюджуються положення Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування”.

      За конкурсом особа приймається на службу в органи місцевого самоврядування. Особливості служби в органах місцевого самоврядування зумовлюються змістом праці посадових осіб органів місцевого самоврядування, яка полягає у реалізації ними організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій у межах компетенції органів місцевого самоврядування і виникненні управлінських правовідносин.

      Таким чином, особа, яка приймається на службу в органи місцевого самоврядування за конкурсом, користується усіма правами посадових осіб органів місцевого самоврядування та на неї в повному обсязі поширюються норми Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування”.

      Отже, якщо ви до цього часу прийняті на роботу за контрактом без проходження конкурсу і хочете, щоб на вас в повному обсязі розповсюджувались положення ЗУ “Про службу в органи місцевого самоврядування” (щоб період роботи за контрактом зараховувався до стажу служби в ОМС, ви мали право на виплату вам надбавок і доплат, передбачених для посадових осіб постановою КМУ від 09.03.2006 р. № 268, щоб ви мали право на відпустку тривалості, установленої для посадових осіб ОМС), потрібно щоб у вас в ОМС об’явили конкурсний відбір на посаду і вас прийняли на роботу за контрактом на конкурсній основі.
      У такому разі за вами буде зберігатись і стаж, і раніше присвоєний вам ранг посадової особи ОМС.

  3. Тетяна :

    Чи можливо перевести гол.спеціаліста на посаду зам.начальника бух.відділу,який працює на даний час в ОТГ у цьому ж відділі. Освіта працівниці-закінчила технікум 1994році.У 2018році диплом бакалавра державного агротехнологічний університету (Це вважається неповна вища?).Чи тільки на конкурсній основі?чи можливо через стажування?

  4. Анастасія :

    Аналогічна ситуація, яку описав автор статті.
    Виникає питання: чи такі працівники зобов’язуються подавати декларацію в НАЗК?

    • Admin :

      Все залежить від того, працівника прийнято на посаду за конкурсом, коли на нього розповсюджується положення ЗУ “Про службу в органи місцевого самоврядування”, а чи без проходження конкурсу, коли він не користується правами і пільгами, які передбачені цим Законом для посадових осіб ОМС.

Відповісти Admin